عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد ویژه روز زیارتی امام‌رضا‌(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قائل‌شدن حق بازتعریف فضاهای شهری برای شهروندان
سرخط خبرها

اعتراض بیمه شدگان و مستمری بگیران به پرداخت هزینه در شعبه تأمین‌اجتماعی

  • کد خبر: ۹۹۷۱۷
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
اعتراض بیمه شدگان و مستمری بگیران به پرداخت هزینه در شعبه تأمین‌اجتماعی
گزارش‌ها حاکی از آن است که شعبه شماره ۴ تأمین اجتماعی در مشهد، از مراجعان هزینه‌های مختلف می‌گیرند، در حالی که این خدمات در کارگزاری‌ها و شعبه‌های دیگر، رایگان انجام می‌شود.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ طرح مراجعه غیرحضوری بیمه شدگان و مستمری بگیران که از آبان ۹۹ چند ماه پس از شیوع بیماری کرونا اجرایی شد، بنا داشت تا حضور مردم را که همواره با شلوغی و ازدحام در ادارات بیمه تأمین اجتماعی مواجه می‌شدند، کاهش دهد. ارائه خدمات به صورت غیرحضوری می‌توانست درصد بسیار زیادی از مراجعه‌ها را کم کند، اما ناتوانی در استفاده از اینترنت و انجام تلفنی خدمات، همچنان دغدغه بسیاری از مراجعان بود و هست.

ماه‌ها طول کشید تا شهروندان با این طرح همراه شدند، اما حالا پای نارضایتی دیگری درمیان است: چرا خدماتی که در همه شعبه‌های بیمه رایگان ارائه می‌شود، در شعبه ۴ پولی است؟

سؤال شهروندی که در پیام اعتراضی خود به واگذاری خدمت‌های اصلی تأمین اجتماعی به بخش فتوکپی ساختمان و گرفتن مبالغ مختلف از مراجعان اشاره کرده بود، سبب شد تا سری به مجموعه بزنیم و سپس پاسخ رئیس اداره روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی استان را بشنویم.

صف طولانی در یک فضای زیر پله

آدرسی که در پیام مخاطب به آن اشاره شده، ساختمان شماره ۴ تأمین اجتماعی در خیابان بهار است. برایمان نوشته بود: یک اتاق کوچک مخصوص فتوکپی در حیاط هست که همه کار‌ها را به همان جا ارجاع می‌دهند. برایش هم هزینه‌های مختلف می‌گیرند، در حالی که همین خدمت را در کارگزاری‌ها و شعبه‌های دیگر، رایگان انجام می‌دهند.

شعبه ۴ شبیه همه اداره‌های دیگر بیمه، از ابتدای صبح مراجعه کنندگانی دارد که میان باجه‌ها از این سو به آن سو می‌روند. هرکدام سؤالی دارند و خدمتی می‌خواهند، اما عده‌ای را به باجه فتوکپی ارجاع می‌دهند؛ اتاقی که بیشتر از دو متر نیست و مراجعان باید برای رساندن صدایشان به متصدی آن، در یک نقطه ازدحام کنند و در نهایت از یک پنجره کوچک، خدمات بگیرند. نرخ نامه‌ای پشت شیشه است که درباره نوع خدمات توضیح می‌دهد و البته برگه دیگر کنارش با عنوان «بخش خصوصی» وضعیت را مشخص کرده است.

چند زن و مردی که در صف هستند، اطلاع چندانی از نوع خدمات ندارند و فقط به اینجا فرستاده شده اند. خانمی تلفن همراه دیگری را گرفته و در حال شماره گرفتن، می‌گوید: شوهرم مدتی بیمار بود و جراحی داشت. حالا آمده ام هزینه طول درمانش را بگیرم. گفتند از اینجا باید اطلاعات شخصی و شماره کارتش را وارد کنند.

آقایی که حدودا شصت ساله به نظر می‌رسد و متصدی باجه، ایزدی صدایش می‌کند،  توضیح می‌دهد: قرار است ضامن وام برادرم شوم و آمده ام تا گواهی و فیش مستمری بگیرم. کارمندی که بالا نشسته بود، گفت اگر خودتان امکان واردشدن به سایت ندارید، طبقه پایین برایتان انجام می‌دهند. این کار‌ها را قبلا هم انجام می‌دادیم، حالا باید پولش را بدهیم.

بازرسی از کارگاه و صدور مفاصا حساب نیز از دیگر مطالباتشان است که برایش در نوبت ایستاده اند. مبالغی که باید بپردازند، بسته به نوع خدمت از بیست تا صد هزار تومان متفاوت است؛ اما سؤال اینجاست که اصلا این هزینه برای چیست؟

دریافت هزینه، ارتباطی به تأمین اجتماعی ندارد

براساس آخرین آمارها، هم اکنون تعداد ۹۱۷ هزار و ۶۴۷ بیمه شده اصلی در استان وجود دارد که با افراد زیر پوشش و تبعی، این رقم به دوو نیم میلیون کارگر، بازنشسته و مستمری بگیر می‌رسد. «اجرای طرح یکپارچه سازی سامانه‌های خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی با نام «طرح ۳۰۷۰» از سال گذشته ارائه سی خدمت اصلی به صورت الکترونیکی را آغاز کرد و همین موضوع سبب شد تا در عین کاهش شدید مراجعان، میزان رضایت شهروندان افزایش یابد»؛ سیدحسن خدادادیان حسینی،  رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تأمین اجتماعی استان، با این توضیح، اضافه می‌کند: همه شعبه‌ها و اداره‌های تأمین اجتماعی شهروندان را به پیگیری درخواست هایشان به شکل غیرحضوری ترغیب می‌کنند؛ اما هم اکنون افراد سالمند یا بیمه شدگانی که به دلایل بسیاری در استفاده از خدمات هوشمند ناتوان هستند، باز هم به شعبه مراجعه می‌کنند.

وی دریافت هزینه در شعبه فوق را رد می‌کند و درباره علت آن می‌گوید: همان طور که ملاحظه کردید، آن قسمت وابسته به بخش خصوصی بوده و زیر مجموعه صنف اتحادیه تایپ، تکثیر و حروفچینی در مشهد است و آن شعبه برای رفاه حال مشتریان، چنین فضایی ایجاد کرده است. درحالی که شهروندان می‌توانند بدون مراجعه به آن بخش، خودشان مراحل را در تلفن همراهشان طی کنند.

حسینی همچنین تأکید می‌کند: قراردادن این بخش جهت سهولت در ارائه خدمات برای افراد ناتوانی است که به هرحال ناگزیر هستند به کافی نت مراجعه کنند؛ اما مزیت این همجواری با اداره تأمین اجتماعی این است که در صورت وجود مشکل، بیمه شده می‌تواند به کارمند مراجعه کرده و در راستای رفع نقص، اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->